top of page

MAY 16 - OCTOBER 12, 2019

16 MAGGIO - 12 OTTOBRE 2019

Pero, Via Vincenzo Monti 46

COMUNICATO STAMPA

| PRESS RELEASE

Galleria Christian Stein announces the opening of a new solo show of Peter Wüthrich (Bern, 1962) in its exhibition location in Pero on Thursday 16 May from 4 p.m. The exhibition includes a selection of works that retrace important stages of the career of the artist, among others, particularly significant large-scale works dating from the 1997 (The Art of Looking) and 2001 (Literary Model and On the Art of Making Bouquets) in dialogue with hitherto unseen artworks.

Since the early 1990’s, Peter Wüthrich’s art has focused exclusively on the medium of the book. It has thus focused on a medium that has generally been seen as standing in contrast to the work of a visual artist. Contrary to the fixed, defining character structurally inherent to every text, the openness of the processes of the visual arts circumvents the hierarchy of the alphabet and the linearity of the texts. In Wüthrich’s works, books are, in fact, characterized much more by their ambiguity, within which their legibility and their traditional function has been consistently denied without questioning their status as books.

In numerous artistic investigations, from wall pieces and installations to photographs and films, Peter Wüthrich circumnavigates the obscure object of his desire. In doing so, the artist sees his books more than anything else as personalities, that is to say as beings far beyond mere physical objects, beings which contain something which they are allowed to keep to themselves, and thus as beings which are open to a transformation into another form of reality.

As individual monochrome panels on the wall, the books become allusions to monochrome painting; when laid out on the floor they are transformed into inaccessible fields of color or to cuboid or wall-like stratifications. The books find their greatest sense of freedom in the artist’s photographs: they crouch and squat in trees or along the edges of walkways, copulate tenderly in the green undergrowth, or float freely and independently in the pale blue expanse of the sky. Each of these realizations are founded within a profound longing to not take the world simply at face value, but rather to make it the object of a transformational imaginations, within which things become illustrations of themselves, and thus image of their own potentially endless possibilities.

Wüthrich’s world presents us with the view of a wide-awake romantic who is not afraid to confront the numerous challenges of contemporary life – a romantic who shows us in ever surprising ways that our imagination could very well be the perfect apparatus to produce an other, transformed reality, if only we would use it as such.

(Stephan Berg and Christoph Vögele, 1999)

La Galleria Christian Stein inaugura una nuova mostra personale di Peter Wüthrich (Berna, 1962) nella sede espositiva di Pero giovedì 16 maggio dalle ore 16. Ripercorrono il caratteristico percorso artistico un’ampia selezione di opere, alcune monumentali, come Literary Model e On the Art of Making Bouquets realizzati per la prima volta nel 2001, e The Art of Looking (dal 1997), in dialogo con opere inedite, realizzate appositamente per l’esposizione.

Fin dai primi anni ’90, l’arte di Peter Wüthrich ha scelto il libro come suo unico mezzo espressivo, concentrandosi così su un medium solitamente considerato antitetico all’opera di un artista figurativo. In contrasto con la natura fissa, peculiare, strutturalmente intrinseca di ogni testo, la libertà espressiva dei procedimenti delle arti figurative riesce a eludere la gerarchia dell’alfabeto e la linearità dei testi. Nelle opere di Wüthrich, i libri sono infatti caratterizzati principalmente dalla loro ambiguità, un’ambiguità in cui la loro leggibilità e funzione tradizionale vengono continuamente negate senza che sia messo in discussione il loro status in quanto libri.

Peter Wüthrich circumnaviga l’oscuro oggetto del suo desiderio attraverso le numerose forme della sua ricerca artistica, dalle opere a parete alle installazioni, dalle fotografie ai filmati. Così facendo, l’artista vede i suoi libri più che altro come personalità, ossia come esseri che vanno ben oltre la loro dimensione di semplici oggetti materiali, entità che contengono qualcosa che hanno il permesso di tenere per sé e quindi esseri disponibili a trasformarsi in un’altra forma di realtà.

Come pannelli singoli e monocromatici a parete, i libri diventano allusioni alla pittura monocroma; disposti sul pavimento, si trasformano in inaccessibili campi di colore oppure in stratificazioni cuboidi o simili a muri. Ma trovano la loro maggiore libertà espressiva nelle fotografie dell’artista, dove si rannicchiano e si accoccolano negli alberi o lungo il bordo di sentieri, si accoppiano dolcemente nel verde del sottobosco oppure si librano liberi e indipendenti nella distesa azzurrina del cielo. Tutte queste forme nascono da un profondo desiderio di non limitarsi a prendere il mondo alla lettera, ma di renderlo piuttosto l’oggetto di un’immaginazione trasformazionale, grazie a cui le cose divengono illustrazioni di sé stesse e quindi immagini delle infinite possibilità teoricamente a loro disposizione.

Il mondo di Wüthrich ci propone il punto di vista di un romantico per nulla sognatore, un romantico che non ha paura di affrontare le numerose sfide della vita moderna e ci mostra in modi sempre sorprendenti che la nostra immaginazione può sicuramente essere l’apparato ideale per produrre un’altra realtà trasformata, se soltanto la usassimo come tale.

(Stephan Berg and Christoph Vögele, 1999)

INVITO | INVITATION CARD

2RETRO.jpg
bottom of page